Od dekad fitness owy świat opiera się na potwierdzonym badaniami stwierdzeniu, że nie ma możliwości spalenia tkanki tłuszczowej z konkretnej partii ciała. Faktem jest, że osoby pragnące zgubić oponkę z brzucha nie osiągną zadowalających efektów wykonując wyłącznie „brzuszki”. Jednak czy to jednoznacznie zaprzecza możliwości regionalnej redukcji tłuszczu? Czy spalanie spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej?

Czy spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej? Czym jest tkanka tłuszczowa

Zanim dowiemy się czy spalanie spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej musimy przypomnieć sobie czym jest tkanka tłuszczowa. Tkanka tłuszczowa to nic innego jak zmagazynowana rezerwa energetyczna wykorzystywana wtedy gdy organizm nie jest w stanie skorzystać z innych źródeł energii. Tkankę tłuszczową dzielimy na:

Białą nadmiar której powoduje otyłość. Tkanka biała magazynuje energię jak i ochrania organy wewnętrzne przed uszkodzeniami. Wytwarzane są w niej adipocyty biorąc udział w procesach metabolicznych jak i regulują wrażliwość insulinową.

Brunatną. Zbudowana z mniejszych komórek niż tkanka biała. Tkanka brunatna umożliwia zamianę tluszczu w energię. Odpowiednio aktywna wpływa na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Jeśli jest jej za mało organizm nie nadąża z przetwarzaniem tłuszczu na energię co może doprowadzić do cukrzycy i otyłości. Tkanka tłuszczowa brunatna jest bardziej aktywna, lepiej unerwiona i lepiej unerwiona niż biała.

Czy spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej? Normy tkanki tłuszczowej

Każdy ma inny poziom tkanki tłuszczowej. Aby sprawdzić czy nie mamy jej za dużo prócz lustra może pomóc nam poniższy wykres

Normy posiadania tkanki tłuszczowej u mężczyzn

Czy spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej

Oraz u kobiet

Czy spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej

Czy spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej? Deficyt kaloryczny

Podstawowym warunkiem, jaki musi być spełniony jest ujemny bilans kaloryczny. Oznacza to, że aby doszło do spadku tkanki tłuszczowej musimy przyjmować mniej kalorii niż wydatkuje nasz organizm. Każdy ma inny deficyt kaloryczny. Zależy on kilku czynników:

  • płci
  • Wieku
  • Wzrostu
  • Wagi

Jest kilka sposobów aby obliczyć deficyt kaloryczny. Polecamy kalkulator zapotrzebowania kalorycznego jednego z naszych trenerów.

Czy spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej? Aktywność fizyczna

Zgodnie z fizjologią za utratę tkanki tłuszczowej odpowiadają dwa następujące po sobie procesy: lipoliza oraz beta- oksydacja. Innymi słowy- musimy uwolnić kwasy tłuszczowe z komórek (lipoliza), aby zostały wykorzystane do produkcji energii( beta- oksydacja). W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że proces lipolizy jest nasilony podczas intensywnej pracy mięśniowej, natomiast proces beta- oksydacji podczas pracy aerobowej organizmu. Można zatem wysnuć logiczny wniosek, że skuteczne spalanie nastąpi w połączeniu treningu siłowego i aerobowego.  A łamach naszego bloga przedstawialiśmy kilka treningów pomocnych w pozbyciu się tkanki tłuszczowej jak na przykład trening obwodowy czy trening z linami.

Czy spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe w formie miejscowej? Podsumowanie

Wracając do naszego głównego pytania o możliwość regionalnego spalania tłuszczu, okazuje się, że wiele z nas, którzy kategorycznie temu zaprzeczali, powinni uderzyć się w pierś. Otóż badania z ostatnich lat dowodzą, iż jest to faktycznie możliwe. Uczestnicy badań stosujący protokół treningowy, polegający na wykonywaniu treningu siłowego tylko górnych lub tylko dolnych partii ciała w połączeniu z następującymi zaraz po nim ćwiczeniami aerobowymi tych samych partii ciała, stracili więcej tkanki tłuszczowej w okolicach trenowanych mięśni. Ale! Należy jednak pamiętać, że wszystkie badania mają swoje ograniczenia, dlatego w tym miejscu wypadałoby postawić również pytanie: Czy dla wszystkich będzie to jednakowo skuteczne?  Po pierwsze, w powyższym badaniu brały udział niewytrenowane kobiety i tu pojawia się wątpliwość w skuteczność protokołu u osób regularnie trenujących. Po drugie, należałoby również przeanalizować wyjściowy poziom tkanki tłuszczowej. Jak wiadomo, im więcej partii mięśniowych zaangażujemy do pracy, tym więcej energii organizm musi zużyć. Logiczny zatem wydaje się wniosek, że osoby z dużą nadwagą powinny wykonywać raczej ćwiczenia wielostawowe, angażujące całe ciało dodatkowo uwzględniając ćwiczenia aerobowe.

Zapraszam na naszego bloga można tam znaleźć:

 Bibliografia:

Jeukendrup AE, Gleeson M. Sport Nutrition: An Introduction to Energy Production and Performance. Human Kinetics; 2010.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8038840/ 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23222084/

https://www.damianparol.com/miejscowe-spalanie-tkanki-tluszczowej/