Od dłuższego nie słabnącą popularnością cieszy się trening funkcjonalny. Jaka jest jego charakterystyka, czym tak naprawdę jest i gdzie można wykonać trening funkcjonalny w mieście Warszawa? Zapraszam do tekstu.

Czym jest trening funkcjonalny- charakterystyka

Treningi na siłowni czy w studiu treningu personalnego to nie tylko pompowanie mięśni czy bardzo ciężkie zajęcia interwałowe. To również trening funkcjonalny.

Trening funkcjonalny to nic innego jak forma ćwiczeń skupiająca się na naśladowaniu ruchów wykonywanych w życiu codziennym. Ćwiczenia są tak dobrane, aby nasze mięśnie pracowały w sposób naturalny, czyli zgodnie ze swoją funkcją. Podstawowym założeniem takiej aktywności jest odbudowanie prawidłowych wzorców ruchowych, zwiększenie naszej siły bez rozbudowy masy mięśniowej, poprawa wytrzymałości mięśnia oraz jego motoryki – poprawa koordynacji poprzez stosowanie ćwiczeń złożonych, często o charakterze wielostawowym. Trening funkcjonalny znajduje wiele zastosowań i nadaje się dla każdego. Tego typu trening mogą rozpocząć nawet osoby, które dopiero rozpoczynają swą sportową drogę. Podczas takiego treningu wzmacniamy mięśnie głębokie odpowiadające za naszą prawidłową postawę i właściwe wykonywanie ruchów złożonych. Mięśnie takie jak poprzeczny brzucha, przepona, mięśnie dna miednicy czy wielodzielny, to mięśnie odpowiadające za utrzymanie kręgosłupa w poprawnej pozycji, dlatego tak istotne jest, aby nad nimi pracować.

Trening funkcjonalny Warszawa charakterystyka. Sprzęt.


W treningu funkcjonalnym nie używamy dużych ciężarów, naszym obciążeniem jest głównie własna masa ciała. Natomiast, możemy wspomagać się, się prostymi przyrządami takimi jak taśmy TRX, gumy (power band czy mini band), poduszki sensomotoryczne, stepy, czy pół piłki BOSU. Można również używać niewielkich obciążeń w postaci hantli, kettlebell czy piłek gimnastycznych, aby lepiej odtworzyć np.: zdejmowanie przedmiotów z wysokich półek, podnoszenie dziecka czy zakupów z ziemi. Dzięki imitacji tych ruchów, gdy dane ćwiczenie zostanie zapamiętane przez nasze ciało, możemy skutecznie zniwelować ryzyko kontuzji w życiu codziennym. Intensywność ćwiczeń jest zależna od ćwiczącego. Jeśli podopieczny ma dobrze rozbudowane mięśnie głębokie i jest mobilny, wówczas ćwiczenia te nie będą dla niego tak obciążające jak dla osoby, która jest mniej sprawna. Co ciekawe, osoba która na przykład dużo ćwiczyła na siłowni, skupiając swój trening na podnoszeniu ciężarów, niekoniecznie będzie od samego początku dobrze radzić sobie w treningu funkcjonalnym. Wynika to z tego, że ćwiczenia mięśni w pozycjach izolowanych, wielokrotnie powtarzane, mogą doprowadzić do zmniejszenia napięcia mięśni głębokich (stabilizatorów) na rzecz mięśni powierzchownych. W konsekwencji może to doprowadzić do urazów, bólów stawów, ograniczeń ruchomości czy zaburzeń stabilności.

Trening funkcjonalny Warszawa

Trening funkcjonalny Warszawa. Gdzie możemy go wykonać


Nie potrzebujemy tu specjalistycznie przygotowanej sali ani drogiego sprzętu. Ponieważ trening ma nas przygotować do życia codziennego, równie dobrze możemy go wykonać w domu czy parku. Pamiętajmy jednak, że mając pojęcie jakie ćwiczenia są elementami treningu funkcjonalnego nie znaczy to, że samodzielnie będziemy w stanie je bezbłędnie odtworzyć. Bardzo dobrym miejsce do przeprowadzenia treningu funkcjonalnego jest nasze studio treningu personalnego centrum treningu.

Podsumowując, korzyści płynące z treningu funkcjonalnego to:

  • Poprawa kondycji/ wydolności
  • Zmniejszenie bólów przykregoslupowych
  • Poprawa równowagi
  • Lepsza wytrzymałość siłowa
  • Zmniejszenie ryzyka kontuzji
  • Lepsze samopoczucie
  • Poprawienie postawy ciała. Minusy? Właściwie brak. Jedyne ryzyko to, tak jak już wcześniej było wspomniane nieprawidłowe
    wykonanie ćwiczenia prowadzące do kontuzji lub, co gorsze, trwałych urazów. Stąd tak istotna w
    treningu funkcjonalnym jest rola trenera, który będzie nad nami czuwał i dbał o poprawność
    wykonywanych ćwiczeń, abyśmy przypadkiem podczas wzmacniania brzucha nie zrobili sobie
    krzywdy, odczuli ból w odcinku lędźwiowym (np.: w trakcie ćwiczeń w podporze przodem).

Trening funkcjonalny Warszawa. Podsumowanie

Trening funkcjonalny niesie za sobą wiele korzyści prozdrowotnych. Nie jest ciezji i nie potrzebujemy potrzebujemy niego specjalistycznego sprzętu. Prowadząc treningi personalne bardzo często wplatamy w nie ćwiczenia funkcjonalne. Trening funkcjonalny polecamy każdego bez względu na wiek czy staż treningowy.

Zaciekawił Cie tekst trening funkcjonalny Warszawa? Koniecznie odwiedź naszego bloga znajdziesz tam:

Centrum treningu personalnego oferuje wynajem sal treningowych oraz treningi personalne (również funkcjonalne) z naszymi trenerami. Zajęcia odbywają się w komfortowej a przede wszystkim przyjaznej atmosferze bez udziału osób trzecich. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla osób ceniących sobie dyskrecje i bezpieczeństwo. Naszymi trenerami są:

  • Gawor Michał – trener personalny działający na rynku od 2013 roku. Specjalizuje się w treningach dla osób chcących zbudować masę mięśniową, siłę, jak i dla osób chcących pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Michała cechuje profesjonalne podejście do pracy, punktualność, kreatywność.
  • Natalia Jurczak – Specjalizuje się w prowadzeniu treningów medycznych oraz w masażu klasycznym, sportowym i relaksacyjnym. W programowaniu treningu korzysta z  najnowszej, opartej na dowodach naukowych wiedzy z dziedziny fizjoterapii i fizjologii wysiłku fizycznego. Do każdego podopiecznego stosujeindywidualne podejście uwzględniając wszystkie aspekty jego życia.
  • Paweł Matysiak– absolwent warszawskiego AWF. Trener personalny posiadający międzynarodowy certyfikat REPS. Charakteryzujący się dużym doświadczeniem, wielkim poczuciem humoru oraz wielką wiedzą. Ciągle rozwijający się pod kątem treningu jak i dietetyki. Jego mocną stroną jest trening z kobietami w ciąży, zajęcia funkcjonalne, trening siłowy.

Chcesz ćwiczyć z naszymi trenerami? Skorzystaj z pierwszego darmowego treningu!